BLOG: Josh Graves, Bluegrass Bluesman

In de jaren dat Harro op de landelijke radio te beluisteren was heb ik door zijn programma Country Style de bluegrass muziek leren kennen. Het meest karakteristieke geluid daarbij was voor mij in eerste instantie dat van de banjo. Maar al snel viel mij een ander geluid op. Een geluid dat ik minder in de nummers hoorde dan dat van de banjo, maar wat een veel grotere indruk op mij maakte. En omdat Harro, gelukkig, altijd graag wil weten en vertellen wat de namen achter de instrumenten zijn leerde ik al snel dat het hier om de Dobro ging. Een instrument dat ik tot dat moment nog niet kende.

Bluegrass ontstond toen The Father Of Bluegrass Bill Monroe in het midden van de jaren '40 van de vorige eeuw fiddle, gitaar, mandoline, bas en banjo bij elkaar bracht. In 1955 werd daar de Dobro aan toegevoegd, toen Josh Graves door Lester Flatt en Earl Scruggs een vaste plek werd gegeven in de Foggy Mountain Boys. En ja, het is Dobro met hoofdletter D. Het is namelijk een geregistreerd handelsmerk van de Gibson Guitar Corporation.

Het verhaal van Burkett Howard "Uncle Josh" Graves (1927 - 2006) staat beschreven in het boekje Bluegrass Bluesman. Een bewerking van uitgebreide interviews met Graves, gehouden in november 1994.

Josh Graves groeide op met Afro-Amerikaanse muziek. Ondanks dat het in die tijd nog niet makkelijk was om met mensen van andere rassen en met een andere huidskleur samen te werken slaagde Graves daar wel in, waardoor hij zelf ook veel blues muziek ging spelen en zingen. Hij bestudeerde het spel van vermaarde steelgitaristen uit de countrymuziek en ontwikkelde zijn eigen upbeat bluegrass-style fingerpicking, afgeleid van de banjo en hem aangeleerd door Earl Scruggs zelf. Voeg daarbij de ritmes uit de bluesmuziek en zie: de bluegrass bluesman is een feit.

 
Josh Graves op Dobro, een nieuw geluid bij Flatt & Scruggs and The Foggy Mountain Boys

Graves inspireerde honderden instrumentalisten om de Dobro te bespelen en raakte met veel van hen bevriend. Hij moedigde ze aan hun eigen stijl te ontwikkelen en speelde ook hier en daar mee op hun opnames en bij optredens. Ook ik raakte besmet met het Dobro virus en kocht een goedkoop model resonator gitaar. Na enkele jaren gestuntel begreep ik dat ik les nodig had om werkelijk iets te leren spelen.

In gesprek met Rob Ickes, MACC Festival, Columbus OH, 23 juli 2010

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat Bruno van Hoek een stadgenoot van mij is en mij graag les wilde geven. Die lessen konden dus slechts een wijk verderop worden aangevangen. In ruim een jaar heb ik best wat geleerd, maar omstandigheden maakten dat ik er toch voor heb gekozen om ermee te stoppen, hoe leuk en veelbelovend het ook was.

Mooie anekdote is nog wel dat ik in Columbus, Ohio een ontmoeting en leuk gesprek heb gehad met Dobroïst en multi-awardwinnaar Rob Ickes, op dit moment samen met Jerry Douglas wel te beschouwen als de top van de Dobro spelers. Die laatste is vanavond overigens te horen in Countryland, in een nummer van Alison Krauss.

De verhalen van Josh Graves in het boekje Bluegrass Bluesman zal ik de komende tijd nog eens rustig lezen. Dat zal dan de basis kunnen vormen voor een rode draad in een uitzending in het nieuwe jaar.

Vanavond is Alison Krauss niet de enige vrouw op de playlist. Zoals twee weken geleden door Jaap beloofd besteden we deze week ruim aandacht aan de vrouwen in country en bluegrass. Timen en Ronald verzorgen de presentatie, maar Jaap zal ook deze keer weer aanschuiven en bijdragen aan de conversatie. Luister met ons mee tussen acht en tien uur op Veluwe FM, of kies later voor de uitzending op een van de andere zenders of via Uitzending gemist.

Fijn weekend!

De BLOG is geschreven door Jos van der Lelie.

Zaterdag 30 november 2019

Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *