BLOG: Opleider

Stilstand is achteruitgang. Iedereen moet zich blijven ontwikkelen, alleen al om bij te blijven. Ik vind het altijd mooi om te zien wanneer mensen zichzelf ontwikkelen. En ik draag al zowat mijn hele leven graag bij aan dat proces. Toen ik zelf nog op de middelbare school zat begon ik al met bijles geven aan klas- en jaargenoten. Op de honkbalclub ben ik trainer en coach geweest. Op het werk was ik altijd bereid om collega's bij te staan als zij hulp nodig hadden en bij het Rode Kruis werk ik ook mee aan opleiden en begeleiden van hulpverleners. Eerder heb ik al zo'n 12 jaar in het voortgezet onderwijs gewerkt en de afgelopen jaren werkte ik als BHV instructeur in het bedrijfsleven. Ik kan gerust zeggen: ik ben een opleider.

Mijn eigen schooltijd heb ik ook als erg prettig ervaren. En hoewel ik niet voor alle vakken warm liep, kan ik best zeggen dat ik altijd behoorlijk serieus aandacht aan mijn schoolwerk heb gegeven. Maar de tijden zijn veranderd en de klas van vandaag ziet er heel anders uit dan die van toen. Zo is het stoffige krijtbord inmiddels vervangen door een geavanceerd computergestuurd smartboard. Methoden zijn veranderd en leerlingen zijn nu, zacht uitgedrukt, wat mondiger. Maar één plus één blijft twee en a-kwadraat plus b-kwadraat blijft c-kwadraat. Ik ga daar vanaf komende week weer mee aan de slag, wanneer ik mijn rentree maak in het onderwijs.

Het talent van kinderen ontwikkelen. Ik vind dat misschien wel het mooiste wat er is. Afgelopen week zag ik een compilatie van de bekende Blind Auditions van diverse The Voice Kids edities in de wereld op YouTube. Ik raakte diep ontroerd. Het laat wat mij betreft zien dat kinderen enorm veel kunnen bereiken, als je ze maar de ruimte geeft om dingen te doen die ze leuk vinden. En nu moet ik ze dan wel weer wiskunde gaan bijbrengen, een vak dat nou niet bepaald bij iedereen enorm geliefd is, maar op de school waar ik aan de slag ga doen ze ook heel veel aan nevenactiviteiten waar de leerlingen met enorm plezier en inzet aan werken. En dat maakt de schooltijd natuurlijk een stuk leuker.

Ook bij Countryland zijn we aan het opleiden. Ontwikkelen is immers ook nieuwe kennis vergaren. Wij draaien heel veel uiteenlopende muziek. En waar mogelijk vertellen we er wat bij. Die informatie bij de nummers die we draaien maakt dat we de luisteraar niet alleen kennis laten maken met nieuwe artiesten en nieuwe muziek, je leert ook wat over de herkomst van deze artiesten en hun songs.

En soms kom je een nummer tegen dat inhoudelijk een educatieve boodschap bevat. Zo schreef Graham Nash het bekende Teach Your Children. Hoewel hij bij The Hollies speelde heeft die band het nummer nooit opgenomen. Het verscheen als eerste op het album Déjà Vu van Crosby, Stills, Nash and Young. Nash is ook fotograaf en verzamelaar van foto's. Het nummer werd geïnspireerd door een foto van een boos kijkend kind met een speelgoed handgranaat in zijn hand. Dat bracht Nash ertoe om een nummer te schrijven dat ingaat op de gevolgen van indrukken van oorlogsbeelden op kinderen. Ook op dat gebied zullen kinderen goed moeten worden onderwezen.

The Country Gentlemen namen het nummer ook op. Hierbij een mooie versie van lead Gentlemen zanger en legende Charlie Waller, met Ronnie Reno op de mandoline. En van het kijken en luisteren naar Charlie Waller leer je ook al weer zo veel!

Waar je ook altijd veel van leert is luisteren naar Countryland. Dat kan a.s. dinsdagavond weer bij  A1 Mediagroep, tussen 19:00 en 21:00 uur. Meekijken kan via de webcam. De uitzending van deze week is de opname van Countryland Sessions met Danny Hendriks. Timen en Jaap praten de show aan elkaar. De playlist wordt gepubliceerd wanneer deze beschikbaar is. Later luisteren kan zoals altijd via Uitzending gemist. Of, deze week misschien beter, Opleider gemist!

Fijn weekend!

De BLOG is geschreven door Jos van der Lelie.

Zaterdag 1 februari 2020


Countryland wordt gemaakt in de studio van
A1 Mediagroep in Nijkerk.

Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *