BLOG: Ontwikkeling

Leerlingen zien het niet altijd zo, maar als docent wil je niets liever dan zien hoe een kind zich ontwikkelt. Daarvoor is een dosis motivatie nodig. Dan bedoel ik dus bij de leerling. Bij de docent uiteraard ook, maar ik neem maar even aan dat dat wel aanwezig is, anders was je geen docent geworden. Nu werk ik op een school die zich profileert als kunst- en cultuurschool. Leerlingen die voor deze school kiezen doen dat meestal bewust voor dat profiel. Nu zijn dat over het algemeen leerlingen die wat minder interesse hebben in de exacte vakken, dus bij wiskunde loop ik nog wel eens tegen gebrek aan motivatie aan. Dat geeft niet, daar handel ik naar en mijn collega's doen dat ook.

Waar ik het hier over wil hebben is het moment dat ik afgelopen week 's ochtends voor half negen de school binnenliep om de werkdag te beginnen en er vanuit het theater pianomuziek klinkt. Dat is niet vreemd. Er staat een piano waar leerlingen vrijwel doorlopend op spelen. Vaak zitten er dan leerlingen aan die wat aan het oefenen zijn. Je hoort dan dat ze aan het proberen zijn, er iets fout gaat, om het vervolgens weer opnieuw te proberen. Dat veel andere leerlingen en personeel daarvan meegenieten deert niet. Dat is bekend, dat mag en de leerlingen weten dat ze schaamteloos mogen pingelen om te leren. En daar hoort fouten maken bij.

Het theater op school.

Deze bewuste dag was anders. Ik liep vanuit de hal het theater in en stak schuin over naar de gang richting de "blauwe trap", het trappenhuis dat op de tweede etage bij ons wiskunde leerplein uitkomt en waarvan de muren in diverse blauwe tinten zijn geverfd. Naast de "blauwe trap" hebben we ook de "gele trap" en de "paarse trap", maar dat terzijde. Mijn pas vertraagde als vanzelf tijdens het oversteken van de theaterruimte bij het horen van de pianomuziek. Mijn aandacht ging volledig naar de leerling die de pianotoetsen beroerde. Geen enkele keer ging het mis. Niet een keer moest hij overnieuw beginnen. Ik weet niet wat hij speelde, ik meende het te herkennen, maar schonk daar eigenlijk geen aandacht aan. Het simpele feit dat deze jongen op prachtige wijze muziek maakte raakte mij op aangename wijze. Wat een ontvangst deze ochtend!

En dan kom ik terug op de ontwikkeling van de leerlingen. Natuurlijk wil ik graag dat ze in mijn wiskundelessen ook wat opsteken, succesvol zijn en mooie resultaten behalen. Maar zoals gezegd, daarvoor is de motivatie niet altijd voldoende aanwezig. Gelukkig weet ik dan dat de leerlingen zich vooral mogen en moeten ontwikkelen op het vlak waar ze talent voor hebben. Versterk de sterke kanten en werk aan de minder sterke kanten, is het devies. En dan word ik ook heel gelukkig als ik leerlingen prachtige muziek hoor maken!

Gisteren had ik een jongen in de klas die op vervelende wijze mijn les verstoorde. Mijn vaste voornemen is steeds geweest om dergelijke problemen zelf in de les op te lossen, want een uit de les gestuurde leerling leert niet meer. Dat is mij op deze school tot gisteren gelukt. Ik ontkwam er niet aan om hem te verwijderen. Ik merkte meteen dat het hem enorm raakte. Maar dat was voor later, na de les. Hij meldde zich keurig weer bij mij met de uitstuurbrief die hij had opgehaald. Het gesprek dat toen volgde was een van de meest fijne leerlinggesprekken die ik heb gevoerd. Ik vroeg hoe het met hem ging, wat hij in de herfstvakantie voor plannen heeft en wat hij in zijn vrije tijd doet. Zijn ogen begonnen te glinsteren. Hij voetbalt op hoog niveau bij een voetbalacademie. Hij vertelde vol vuur over scouts en wat hij hoopte te bereiken.

Ontwikkeling van talent, dat is wat ik graag zie in kinderen. Dat het nu even geen wiskunde betreft maar voetbal maakt dan niet uit. Het onderwijs komt ook echt wel. We hadden nog even een goed gesprek over wat er gebeurde in de les, we concludeerden dat we beiden het standpunt van de ander wel begrepen en we gaan na de herfstvakantie met schone lei weer van start. En ik heb er vertrouwen in. Vertrouwen dat hij zich verder ontwikkelt als voetballer, maar ook met zijn lessen op school.

En dat geldt ook voor de pianist. Die jongen ken ik niet, die heeft geen les van mij. Zijn mate van motivatie voor het leren van wiskunde, Engels en maatschappijleer is mij onbekend. Maar ik weet zeker dat de motivatie voor muziek er is en dat daar wellicht een toekomst ligt voor deze tiener. En dat maakt mij blij!

Bedenk dan eens hoeveel mensen in de wereld van muziek genieten. Dat zijn er enorm veel. Iedereen die graag naar concerten en festivals gaat en alle luisteraars die aan radio's gekluisterd zitten. Dat wordt mogelijk gemaakt door die tiener die wat op een piano zit te oefenen. En iedereen die van sport geniet. Of je nou op zondagavond met het bord op schoot de samenvattingen van het voetbal bekijkt, de deur uitgaat om de lokale hockey jeugd aan te moedigen of als vrijwilliger bij een marathon de natte sponzen aanreikt, dat alles is alleen mogelijk door de tiener die zich meerdere keren per week in het zweet werkt op de voetbalacademie. Tieners die zich ontwikkelen. Tieners die enorm waardevol zijn voor de maatschappij. Tieners waar ik alleen maar van kan genieten en respect voor kan hebben.

Vanavond gaan we in Countryland weer genieten van heerlijke muziek, deze keer onder de bezielende leiding van Timen en Harro. Alles weer mogelijk gemaakt door tieners. Want vraag maar eens aan al die country en bluegrass artiesten hoe oud ze waren toen ze hun eerste gitaar, banjo of fiddle vasthielden. Het begint heel vaak als kind. Wat nou als Sierra Hull toen niet de aanmoediging kreeg, bijvoorbeeld van Alison Krauss? Bij het zien van deze video krijg ik hetzelfde gevoel als ik best regelmatig heb wanneer ik op school over de leerpleinen loop en onze tieners bezig zie met hun schoolwerk. Ja, ik geef toe, ik krijg ook dan soms spontaan een traantje van ontroering in mijn ogen. Want het is toch ontzettend mooi om te zien hoe een tiener zich ontwikkelt.

Fijn weekend!

De BLOG is geschreven door Jos van der Lelie.

Zaterdag 9 oktober 2021

Volg onze reis over de Country Roads van week tot week op de Country Roads Map!


Countryland wordt gemaakt in de studio van
A1 Mediagroep in Nijkerk.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.