BLOG: Op ons kan je rekenen

Donderdagavond verzorgde ik samen met twee medestudenten een workshop dyscalculie op onze opleiding tot leraar wiskunde. Bij het verdiepen in de materie, de afgelopen paar weken, leerde ik dat er vaak een overlap is tussen dyscalculie en dyslexie. Zo'n 20 tot 40 procent van de mensen die worden gediagnosticeerd met dyslexie blijkt ook dyscalculie te hebben. Van comorbiditeit, het voorkomen van meer dan één stoornis, blijkt vaker sprake te zijn. Daarbij zijn ook vaak andere stoornissen in het spel, zoals bijvoorbeeld ADHD. Ter sprake kwam ook dat mensen met deze stoornissen vaak erg creatief zijn. Door de verzwakte hersenhelft waar het taal- en rekencentrum zich bevindt gaat de andere hersenhelft zich namelijk meer roeren. En daar zit dus de creatieve grijze massa.

Twee weken geleden had ik een interview met Valerie Smith. Vanavond gaan we daar naar luisteren in Countryland. Valerie vertelt ook dat ze in haar schooltijd werd gediagnosticeerd met dyslexie. Onder goede begeleiding van een uitstekende lerares heeft ze zich desondanks door de zware lectuur van het muziekonderwijs geworsteld. Haar creatieve geest en de passie voor muziek hebben het van de verstorende werking van de leesstoornis gewonnen.

Ik zie dat ook bij mij op school. Mijn school profileert zich als kunstschool. Naast het gebruikelijke pakket aan vakken is er veel aandacht voor muziek, dans, drama, handvaardigheid en digital arts. Dagelijks zie ik leerlingen bezig die worstelen met wiskunde, maar die de meest prachtige kunst creëren. Is het dan een slechte zaak dat de talen of exacte vakken wat minder zijn? Zeker niet! De nadruk ligt immers op het ontwikkelen van talent. En daar zijn we bij ons op school best goed in, kan ik zeggen.

Uiteindelijk zien we dan ook vaak dat het ontwikkelen van talent op gebied van de kunsten leidt tot een beter functioneren op andere gebieden. Het is daarom altijd goed als ouders hun kind stimuleren en aanmoedigen als er interesse is in muziek en andere creatieve kunst. De grootse fout in mijn ogen is dat die interesse wordt afgeremd, omdat school belangrijker is. Creatieve ontwikkeling ondersteunt juist het leren op school!

Valerie Smith vertelt daar ook over. Ze heeft jarenlang haar Bluegrass in School project gedraaid, waarmee ze met een bluegrass band naar scholen gaat om muzieklessen te verzorgen en kinderen enthousiast te maken voor bluegrass en akoestische muziek.

Vanuit de EWOB is dat in Barneveld eerder al gedaan bij de muziekschool. En die plannen liggen er nu ook weer, het contact met de muziekschool is daarvoor al gelegd.

Mijn ideaal zou zijn als we ook in Nederland bluegrass muziek in scholen bekendheid kunnen geven. Maar dat geldt uiteraard ook voor country, folk en americana en genres die buiten het blikveld van Countryland vallen. Een muzikale opvoeding. Elk kind zou dat mee moeten krijgen.

Die muzikale opvoeding verzorgen wij elke zaterdag in Countryland voor onze trouwe luisteraars. Maar wij verwelkomen uiteraard ook graag nieuw publiek. Dus als u nou eens op een verjaardag bij een kop koffie en moorkop over koetjes en kalfjes praat gooi dan ook eens wat muziek in het gesprek. Misschien leidt dat dan wel tot een nieuwe liefhebber van onze prachtige mix van country, bluegrass, oldtime en alles wat daarbij hoort. Op die manier kunt u als trouwe luisteraar en liefhebber ook een beetje meehelpen aan de muzikale opvoeding in uw eigen omgeving.

Vanavond dus zoals al aangegeven het interview met Valere Smith, omlijst met enkele nummers van haar, o.a. van haar recentelijk uitgebrachte album Renaissance. Daarnaast ga ik al meteen in op de opmerking van Ab vorige week over het verzorgen van een Country Roads, maar dan over rivieren. Country Rivers is dan misschien een betere benaming? Daar moeten we dan maar even over nadenken. Maar we luisteren vanavond in ieder geval naar een nummer gezongen door Norman Blake en Tony Rice dat voor mij een bijzondere betekenis heeft, omdat ik verliefd ben geworden op de daarin bezongen rivier en de stad waar die door stroomt.

Ab vervolgt uiteraard het verhaal van de Country Roads. In de Oude Doos leidt Douwe ons langs het werk en leven van Patsy Cline. Timen heeft meerdere nummers van eigen bodem uitgezocht en ik heb ook de trainsong weer op de playlist staan. Een bomvol programma dus met de nodige afwisseling. Timen en ondergetekende zitten om 21:00 uur weer klaar in de A1 studio. Zorg thuis voor een borrel of een glaasje fris en geniet samen met ons van al het moois dat weer voorbij gaat komen. Dyscalculie of niet, op ons kan je rekenen.

Fijn weekend!

De BLOG is geschreven door Jos van der Lelie.

Zaterdag 20 november 2021

Volg onze reis over de Country Roads van week tot week op de Country Roads Map!


Countryland wordt gemaakt in de studio van
A1 Mediagroep in Nijkerk.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.