Countryland op Bezoek: Steve Earle – TivoliVredenburg, Utrecht

Een kleine 30-tal albums heeft hij inmiddels op zijn naam staan. Toch oogde de inmiddels 68-jarige Texaanse singer-singwriter Steve Earle verre van versleten toen hij in zijn eentje het grote podium betrad van TivoliVredenburg in het kader van zijn Alone Again Tour. Gekleed in het zwart en gewapend met alleen een gitaar wist hij tot de laatste toon te boeien. Natuurlijk is ook bij Earle te horen en te zien dat de jaren langzaam gaan tellen. Maar sommige nummers kregen daardoor juist extra zeggingskracht. Met een vierkoppige afvaardiging van Countryland waren we op bezoek bij Steve Earle, met in het voorprogramma de Schotse singer-songwriter Roseanne Reid.

De keuze voor de 26-jarige Roseanne Reid als voorprogramma verbaasde niet echt. Op haar album Trails uit 2019 horen we namelijk Steve Earle de harmony vocals zingen op het door Reid geschreven nummer Sweet Annie. Earle heeft al vaker geroepen dat hij liefhebber is van de muziek van Roseanne Reid, wat trouwens de dochter is van zanger Craig Reid van de bekende Schotse band The Proclaimers. Helaas stond een uitvoering van Sweet Annie samen met Steve Earle vanavond niet op het programma, maar speelde Reid in haar eentje een boeiende set nummers van zowel haar album Trails als haar recent verschenen album Lawside. Met haar rauwe stem en prima gitaarspel wist Reid het publiek zeer goed te vermaken. De zaal was muisstil en beloonde elk nummer met een daverend applaus. Ik heb Reid al drie keer eerder gezien in zowel Amsterdam als in Schotland en vond haar optreden geweldig. Nog steeds kan ze met moeite haar bescheidenheid verhullen, toch oogde ze dit keer al een stuk zelfverzekerder dan voorheen, ondanks de grote, uitverkochte zaal waar ze voor optrad. We zullen in onze Countryland uitzendingen zeker nog muziek spelen van haar nieuwe album Lawside, want die is echt geweldig mooi.

This slideshow requires JavaScript.

Na een korte pauze was het tijd voor het hoofdgerecht. Steve Earle opende zijn show met If I Should Fall from Grace with God, een cover van de Iers-Engelse punkband The Pogues. Earle vertelde een groot fan te zijn van Shane MacGowan, de zanger van The Pogues. Een opvallende start die een passend vervolg kreeg met The Devil’s Right Hand en My Old Friend The Blues. Of het aan de leeftijd lag weet ik niet, maar tijdens de eerste pakweg vijf nummers leek de stem van Steve Earle nog niet echt warm te zijn. Omdat hij ook niet echt uitblinkt als verfijnd gitarist, klonk het allemaal een beetje rommelig in het begin. Wel wist Earle het publiek over te halen om luidkeels mee te zingen op de refreinen van I Ain’t Ever Satisfied. Vooral Taneytown wat daarna werd gespeeld klonk echt slordig.

Bij het bloedstollende Goodbye leken de problemen voorbij en de rest van het optreden was weergaloos mooi. Sparkle and Shine van het met een Grammy beloonde album Washington Square Serenade uit 2007 was wat mij betreft een van de hoogtepunten van de avond.

Daarna volgde een viertal blues nummers met als sterkste nummer Transcendental Blues van het gelijknamige album uit 2000. In dat jaar zag ik Steve Earle met zijn band The Dukes op datzelfde podium in Utrecht spelen en was ik erg onder de indruk van dit nummer in zijn full band uitvoering. Nu, helemaal alleen op de 12-snarige gitaar, klonk het heel anders maar minstens net zo mooi. Hiermee werd opnieuw bewezen dat goede songs in beide vormen moeiteloos kunnen boeien. En van goede songs moet Steve Earle het ook zeker hebben, helemaal als je daar in je eentje staat met alleen een gitaar of mandoline.

In 2020 verscheen van Steve Earle and the Dukes het album Ghosts of West Virginia, een album met nummers die werden geschreven voor een toneelstuk over de mijnramp in 2010 in Upper Big Branche in West Virginia waarbij 29 mijnwerkers omkwamen. De altijd maatschappijkritische Earle veegt op dat album de vloer aan met de autoriteiten en met de Massey Energy Company die uiteindelijk verantwoordelijk werd gehouden voor deze ramp. In het nummer It’s About Blood stelt Earle de slechte werkomstandigheden aan de kaak en worden de namen genoemd van de 29 omgekomen kompels. Dat hij daarbij een grote spiekbrief gebruikte om niemand te vergeten, namen we hem natuurlijk niet kwalijk, de uitvoering van het nummer bezorgde kippenvel.

Daarna volgden twee nummers van de tribute-albums J.T. (2021) en Jerry Jeff (2022). Op het album J.T. speelt Earle alleen maar nummers die zijn geschreven door zijn zoon Justin Townes Earle, die in augustus 2020 overleed aan de gevolgen van een overdosis drugs. Steve Earle vertelde over die donkere periode in zijn leven en hield een betoog om toch vooral voorzichtig te zijn met het gebruik van verdovende middelen, er is immers een hoop rotzooi op de markt. Daarna volgde een mooie versie van Harlem River Blues van J.T. Earle. Ook werden we getrakteerd op een mooie uitvoering van Mr. Bojangles, het bekendste nummer van Jerry Jeff Walker, een van de drie grote invloeden op het werk van Steve Earle (naast Townes van Zandt en Guy Clark).

Het allermooiste werd voor het laatst bewaard. Steve Earle eindigde zijn set met de nummers Galway Girl en Copperhead Road, waarschijnlijk zijn bekendste en meest succesvolle nummers. Hij speelde deze nummers op de mandoline maar zelfs op dat kleine instrument bleven deze nummers, die we van de plaat vooral kennen met volledige band, moeiteloos overeind.

Na een staande ovatie van de uitverkochte zaal kwam Earle nog terug voor twee toegiften. Het eerste nummer werd Billy Austin, van het album The Hard Way uit 1990. De zaal viel helemaal stil van verbazing en ongeloof, zo mooi als dit nummer werd gebracht. Steve Earle heeft in zijn loopbaan meerdere nummers geschreven over gevangenen, niet zelden wachtend op de doodstraf. Het verhaal over Billy Austin is zo’n schitterend nummer over een ter dood veroordeelde gevangene en de wijze waarop Earle dit solo ten gehore bracht was echt zeer indrukwekkend.

Het publiek kreeg geen tijd om even bij te komen want meteen daarna speelde Steve Earle het laatste nummer van de avond en dat werd Jerusalem. Het gelijknamige album verscheen in 2002 en is een zogenaamd conceptalbum met een sterk politieke lading, met nummers over het Amerika van na de aanslagen van 11 september 2001. In het nummer Jerusalem beschrijft Earle de onzinnige keuzes van de wereldleiders om elkaar haatdragend te blijven benaderen, waar een broederlijke samenleving zoveel meer vreugde en vrede kan brengen. De stad Jerusalem ziet hij als de plek waar de heiligdommen van de drie grootste religies samenkomen en dus de plek waar je de wereldvrede zou kunnen terugvinden. En met die boodschap werden de luisteraars de Utrechtse nacht ingestuurd.

Het was voor mij de vierde of vijfde keer dat ik Steve Earle live heb gezien. Voor het eerst bracht hij zijn nummers solo, iets waar ik vooraf best twijfels bij had. Ik weet dat Earle niet bekend staat als groot gitarist en ook zijn stem is altijd rauw en ongepolijst. Bovendien bewaar ik enorm goede herinneringen aan de shows die ik tussen 2000 en 2010 heb gezien met zijn band The Dukes. Maar Steve Earle bewees op grandioze wijze mijn ongelijk. Een meeslepende, indrukwekkende en vooral onvergetelijke avond staat in de boeken, waarop opnieuw het bewijs werd geleverd dat een goed liedje in een solo-uitvoering moeiteloos overeind blijft als het met passie wordt gespeeld. Precies zoals Steve Earle dat deed in TivoliVredenburg op die mooie maandagavond 5 juni 2023.

Setlist:

  1. If I Should Fall From Grace With God
  2. The Devil's Right Hand
  3. My Old Friend the Blues
  4. Someday
  5. Guitar Town
  6. I Ain't Ever Satisfied
  7. Taneytown
  8. Now She's Gone
  9. Goodbye
  10. Sparkle and Shine
  11. You're the Best Lover That I Ever Had
  12. South Nashville Blues
  13. CCKMP (cocaine cannot kill my pain)
  14. Transcendental Blues
  15. Angel Is the Devil
  16. It's About Blood
  17. Mr. Bojangles
  18. Harlem River Blues
  19. Tell Moses
  20. Galway Girl
  21. Copperhead Road
  22. Billy Austin
  23. Jerusalem

Countryland op bezoek is geschreven door Ab van der Lelie.

5 juni 2023

Bookmark the permalink.

Comments are closed.